Login

Wie is online

We hebben 139 gasten en geen leden online

Zoeken

Bibberrit 31-12-2008

Naar een idee van Pieter Hanssen om een tocht te maken aan het einde van het jaar werd een een tochtje waar Jos Beeren uiteindelijk voorop reed. Route: midden-limburg. We vertrokken om 11 uur toe het nog vroor. 6 man voor een bibbertochtje, De zon scheen volop maar kon het gevoel in de vingers niet terugbranden totdat we in een zonovergoten veranda in Meyel onze kop koffie of chocomel dronken. Daarna zijn we doorgereden en via Weert en Wessem terug naar Kessel. Een koude maar toch leuke afsluiting van het jaar.

 

Schotland augustus 2008
Schotland rondreis met McHanssen Mart+Pieter, McSturme Léon, McWillems Sjaak+Agnes en McBeeren Jos.  BMW R1100GS, Yamaha Tenere, Honda Varadero, BMW K100, BMW R1150RSVrijdag 22-8 t/m zondag 31-8-2008.

Vrijdag 22-8.

Langs de Zuid-Willemsvaart naar Helmond en Den Bosch. Dan de autoweg tot Utrecht waar we de dijkweg langs de Lek nemen. In Schoonhoven pauzeren we. Het begint te regen. Het plenst zelfs. Een voorproefje voor Schotland? We zijn ruim op tijd in IJmuiden en tanken nog even. Om 18.00u is de afvaart. De Princess of Norway brengt ons naar Newcastle.2 Windmolen parken midden op zee. Zijn deze Engels, Nederlands of ….?  In elk geval zal hier niemand geklaagd hebben over horizonvervulling.

Zaterdag 23-8.

Een rustige overtocht. We beginnen om 10:30u met links rijden. Eerste pauze bij een snackcaravan langs de A696. Ze staat hier 6 dagen in de week. Achter in de oude Volvo Station staat een  noodaggregaat te draaien. De zijruit is er uitgehaald anders komt het met de uitlaat niet zo goed uit. Er ligt genoeg plastic zeil in de auto om het op het einde van de dag weer een beetje dicht te kunnen maken. Op de grens met Schotland pauzeren we. Een Schot in vol ornaat speelt doedelzak voor het rotsblok “Scotland”. Een foto mag maar dan wel wat in het potje deponeren. Er staan enkele motoragenten, “watertandend” naar onze motoren te kijken? Ze maken een praatje, delen oordopjes uit, vragen waar we naar toe gaan, ja ook Applecross de hoogste bergpas in Great Britain. Leuk.In Galashield middagpauze en wat ponden uit de muur gehaald. Tegen 18:00u zijn we in Edinburgh, Straatfestival op de Royal Mile en Taptoe op de esplanade voor het kasteel. Pieter navigeert ons via een steil straatje tot aan die Royal Mile. Hier mogen we niet parkeren maar we staan met de neus bij het straattheater en vlak bij de esplanade van Edinburgh Castle.  Er zijn zeer veel mensen op straat. We maken wat foto’s en keren om. Bij deze manoeuvre blijkt het straatje wel erg steil te zijn.Een slaapplaats is in Edinburgh niet te vinden. We besluiten buiten de stad iets te zoeken en vanavond eventueel met openbaar vervoer terug te gaan. In Inverkeithing stoppen we bij het Queens Hotel, niet helemaal netjes maar het kan er meedoor(Pond 22.50 p/p incl. ontbijt). Op het eind van de week zal blijken dat het veel erger kan! We blijven vanavond in de naast het hotel gelegen bar hangen.

Zondag 24-8.

Voor het ontbijt wandel ik nog even naar zee. Je zou de brug over de Firth of Forth kunnen zien maar dat blijkt helaas niet zo te zijn. Er ligt nog een heuvel tussen welke net te hoog is. Het grasveld waar ik over loop is erg drassig. Ik moet een beetje tapdansen om droge voeten te houden. Na onze thermoskannen met koffie en thee gevuld te hebben vervolgen we onze reis via de Coastle tourist Road richting Dundee/ Aberdeen. Prachtige uitzichten op zee. We nemen een weggetje dat ons tot aan de kust brengt. Rotskust. Een Schot doet onderhoud aan zijn boot. We genieten van zon, zee en koffie en thee.Bij Stonehaven ligt het Dunnottar Castle op een 48m hoge klip voor de kust. Indrukwekkend. De sterkste vesting van Schotland ooit. In 1652 lagen er de Schotse Kroonjuwelen. Het poortgebouw is uit 1575, de donjon uit 1392.Vanaf hier rijden we aan de Noordkant van de Grampian Mountains richting Inverness. Bosgebied, dan weer hei en zeer verlaten. Geweldige vergezichten. We willen via Elgin. Bij Kildrummy Castle(13e eeuw) pauzeren we. Er moeten mooie tuinen bij liggen maar die laten we voor wat het is. Trouwens ook het kasteel gunnen we geen blik. Een motorrijder(Guzzi 750)  uit Aberdeen adviseert ons om niet via Elgin naar Inverness te rijden maar via Cock Bridge, Tomintoul, Bridge of Brown, Grantown on Spey. Een veel mooiere route door een glooiend landschap. De dame van de Tourist Office bij het kasteel komt ons wat informatie brengen. Een foldertje in het Nederlands! Geweldig, deze spontaniteit. De route is inderdaad erg mooi. We rijden dan ook door het Cairngorms National Park. Op een parkeerplaats stopt ook een bus, beladen met Engelse senioren. Een dame is verkikkert op onze motoren. Ze wil er weleens op zitten. Ze kiest de GS van Mart. Het levert een bijzonder plaatje op.We passeren het Lecht skigebied. In de heuvels is de begroeiing laag(hei), in de dalen bij een  dorp staan hoge bomen en is het bebost. Pieter blijft achter. We wachten even. Het duurt lang, Mart rijd terug. Het blijkt dat hij gestopt was om foto,s te maken en ook nog werd opgehouden door 2 Harley-rijders die wat meer wilden weten over zijn Tenere.  In Grantown aan de Spey rivier zijn we in DE whisky streek van Scotland, maar we laten dat drankje voorlopig  in de fles.Inverness, B&B 2x een 3 persoonskamer op 2 locaties(pond 30,-- p/p). Heerlijk Schotse maaltijd gegeten in Inverness en een echte schotse pub bezocht met live muziek. Weer een mooie zonnige dag en een zeer wisselend landschap.

Maandag 25-8.

Regen. Ook nog als we vertrekken en dus trekken we de regenkleding aan. We staan nog even te wachten…… komt een meneer ons vragen of we misschien pech hebben en een motorzaak zoeken. Geweldig toch deze Schotse belangstelling en hij leek mij echt geen motorrijder. De brug over de Moray firth, dan gaan we rechts, Rosemarkie, Cromarty. Gelukkig ligt daar een veerboot Cromarty-Balnapaling(pond 5,-- p/m). Het vaart van Pasen – oktober. Het lijkt meer op een landingsvaartuig voor op een strand. We plaatsen de motoren op een draaiplateau. Dat wordt 180graden gedraaid zodat we er, aan de overkant,  weer gemakkelijk vanaf kunnen rijden. Normaal gesproken is er slechts plaats voor een auto. Er ligt ver weg, zo ongeveer bij Invergordon denk ik, een booreiland in het diepe Cromarty Firth. Na een uurtje waaien de regenbuien uit elkaar, de zon breekt door, de regenkleding kan uit. Naar later zou blijken hebben we deze de rest van de week niet meer nodig. We pauzeren even langs de weg over het Dornoch Firth. Er is een filmploeg die opname’s van de Schotse luchten maakt. Ze maken er een reportage over. Pieter controleert de kettingspanning van z’n Tenere.Dunrobin Castle bij Golspie. De donjon is uit de 13e eeuw, de vleugels rondom het binnenhof dateren uit de 17e en 18e eeuw. Veel toeristen, mooie tuinen maar die kunnen we van buiten het kasteel net niet zien. Ik maak een foto van het informatie bord. Het hele kasteel in 1 sec. “gezien”.In Helmsdale gaan we lunchen in rest. ‘La Mirage’. Er stond een bijzondere luchtige lampenkap. De kelner was Mr. Humpfries van de serie ' Grace Brothers'. Het schijnt dat in dit restaurant veel Engelse celebrities te gast zij geweest.Bij Dunbeath gaan Léon, Mart en Pieter off-road. Ze hopen via Braemore, Glutt Lodge, Westerdale te bereiken. Sjaak, Agnes en ik volgen de A9 naar Wick en John O’ Groats.Harde zijwind, stralende zon. We zien vele booreilanden in de Noordzee. John O’ Groats en Duncansby Head met de peaks. Vanaf hier kun je de Orkney eilanden zien. Op weg naar Thurso komen we de off-roaders  tegen. Ze hebben niet helemaal off-road kunnen rijden omdat het pad vanaf Breamore verboden was voor motorvoertuigen. Het enige wat ze tegen kwamen in de middle-off-nowhere, en waar ze moesten omkeren, was natuurlijk een klassieke rode Engelse telefooncel.  Zij rijden naar Duncansbee Head. Ook nog Dunnet Head, het meest noordelijkste punt op het vasteland van Schotland.Wij, Agnes, Sjaak en ikke gaan in Thurso een overnachting zoeken. Het wordt het Station Hotel(32,- p/p incl. ontbijt). De zon staat nu hinderlijk laag.

Dinsdag 26-8.

We pinnen effe. Pieter gaat met helm en zonnebril op naar binnen. Het alarm gaat niet af……….We gaan westwaarts en passeren een  fabriek welke aan de kust ligt. Het bord “Ministry of Defence” doet vermoeden dat daar iets bijzonders gebeurd. In elk geval iets wat ze niet in Edinburgh willen doen. Voorbij Dounreay  zien we het bordje Sandside Bay.  Een zandstrand. Pieter en Mart willen wel even een beetje het Parijs-Dakar gevoel krijgen. Ze rijden het strand op, keren en rijden  zich  meteen vast. Sjaak vraagt of we dat bord hebben gezien… ……dit strand is ligt radioactief besmet!  Nou ja, erg kan het niet zijn anders zou het wel afgerasterd zijn denken we. Dus blijven we. En die fabriek aan de kust zal dus wel iets met nucleaire zaken te maken hebben.Behalve dat er een Landrover geparkeerd staat is het strand verder helemaal voor ons. Langs de hardere waterlijn is rijden wel mogelijk. Het gas moet er flink op anders zakt het voorwiel te diep in het zand.We vervolgen onze reis naar Tongue. Een mooi uitzicht over de baai. We  gaan zuidwaarts naar Lairg. 40mijl door niemandsland. Zo ongeveer halfweg komen we bij Crask Inn. We pauzeren. Dat komt goed uit  want het begint te regenen. De uitbaatster had hulp van een Nederlandse. Ze sliep in een tent. Een alternatievelinge …….maar welgebruikmakend  van een Nederlandse uitkering. Na de regenbui was de wind weggevallen. Toen we bij de motoren terug kwamen gebeurde het….. de aanval van midges(kriebelmuggen). En ze bijten, die Schotse muggen. Helm op, handschoenen aan en snel wegwezen hier. We vervolgen onze route naar Lairg. Hier nemen we de A839. Voorbij Rosehall steken we de Oykel rivier over. Via Doune en Achnahanat bereiken we het kasteel Carbisdale. Jeugd herberg(7 pers. Kamer) in Carbisdale Castle aan de rivier Oykel in Invershin bij Culrain(Pond 20,-- + 13.50 p/p voor diner en ontbijt). Een geweldige locatie om te overnachten. Een kasteel uit 1916 met weinig historie. Pieter en ik puzzelen de route voor morgen in elkaar. Leon vindt in een oud  boek over insecten de oplossing tegen de midgets, DDT……het boek was uit midden jaren 50.‘s Avonds bezoeken we de bar aan de overkant van de Oykel rivier in Invershin. Het pad loopt over de spoorbrug.

Woensdag 27-8.

Via Bonar bridge naar Fearn Lodge waar we via  de heuvel(wegnr. B9176) zo ongeveer bij Evanton aan de Cromarty Firth op de A9 naar Inverness komen. Naar links kijkend zie ik het booreiland van j.l. maandag liggen, maar nu aan onze kant van de Firth. Het is helaas te laat om de anderen er op te wijzen. We waren er toch zooooo dichtbij. Via Dingwall naar Garve. Bij een tankstation babbelen we met een Engels stel. Ze komen nu vanaf het eiland Skye en hebben tot nu toe veel regen gehad. Leon leent hen de vetspuit om de ketting van hun motorfiets te kunnen smeren. Uiteindelijk bereiken we via Achnasheen en Kinlochewe het plaatsje Torridon aan het gelijknamige Upper Loch.We rijden nu regelmatig over smalle wegen met een rijstrook. Bij een tegenligger moet iemand even aan de kant. Het landschap is geweldig met al die prachtige vergezichten.Vanaf Torridon tot Applecross(32mijl) vlak langs de kust ook een weg met een rijstrook. Dit rijden  vergt veel concentratie. Applecross, middagpauze.Dan volgt de hoogste bergpas van Schotland, de Pass of the Cattle(626m) naar Kishorn.Op het eiland Skey nemen we in Broadford een Jeugd herberg. Een 6 pers. Kamer. Heel veel kleiner dan in het Castle van gisteren. Als we dinner en onbijt willen dan zullen we dat zelf moeten klaar maken. We gaan in een hotel eten en we kunnen daar morgenvroeg ook ontbijten.Bij de jeugd herberg ontmoeten we 2 Franse R90S rijders. Ze hadden een treffen in Wales met uitsluitend BMW R90S motoren. Onderweg naar Skye hadden ze veel regen gehad.

Donderdag 28-8.

Laaghangende bewolking.Veer Kylerhea – Glenelg(5min.) Soms rijden we op deze smalle weg door de mist. We zijn wat te vroeg, het veer vaart pas vanaf 10.00u. Ook hier wordt de laadvloer gedraaid. 4 – 6 auto’s kunnen erop.Rond het oude huis bij het veer probeert de nieuwe eigenaar het wat vlakker te maken. Valt erg tegen met een dergelijke rotsige bodem.  Aan de overkant een historische plaats uit de ijzertijd bezocht. Een rond gebouw van stenen die los, goed passend, op elkaar gestapeld zijn. Via weer een bergpas, Mam Ratagan 330m, komen we bij Shiel Bridge. Vanaf Invermoriston rijden we onder een heldere zon langs het Loch Ness naar Fort Augustus. Hier lunchen we en bekijken even de cascade sluizen in het Caledonian kanaal.Bij Fort William bezoeken we de waterval in de rivier de Glen Nevis aan de 1344m hoge Ben Nevis, de hoogste berg in Schotland.  Een brede overzichtelijke, kronkelende en glooiende weg brengt ons er naar toe. Fort William, in mei  de bakermat  van de jaarlijkse 6 daagse Schotse motortrial.We rijden door de Glen Coe, een ruig gebied, zeer verlaten. Ook hier een ski-gebied. Een heldere regenboog begeleidt ons. Vanaf Ardlui rijden we langs het Loch Lomond. Bij Tarbet rechts door een bosgebied naar Cairndow. Vanaf hier langs het Loch Fyne, de zon staat inmiddels hinderlijk laag, naar Dunoon.Dunoon Western Hotel, onvoorstelbaar smerig. We blijven een nacht maar we regelen we voor de vrijdagavond 3 luxe kamers bij het 100m verderop gelegen Esplanada Hotel. Mooi uitzicht over het Loch.

Vrijdag 29-8.

We rijden onze motoren naar het Espalnada Hotel. De bagage mogen we tijdelijk in het kantoor achterlaten. De Highland Games. Agnes en ik gaan alvast een kijkje nemen terwijl de anderen nog een korte rit op het Schiereiland doen. Sjaak reed zijn eigen route terwijl de  3-Allroads deze morgen op zoek gingen naar wat vertier. Ze vonden een verhard slingerpaadje van enkele 10-tallen km in een afgelegen heuvelachtig hei/bosgebied. Hier werden de heren getest op hun stuurmanskunst. Onderweg kwamen ze nog een jager met een quad tegen die achterop een hert had liggen. Om 13:000u zijn we allen weer herenigd.Tap-dance op doedelzak muziek, individueel en in groepen doedelzakspelen en marcheren. Veel kramen met kleding, souveniers(o.a. de kilt) eten en drinken. Ook de Heavy Atletics, het boomstam gooien, hamerslingeren etc. Een bijzonder evenement. Morgen is de grootste show. Vele bands marcheren dan in volornaat door de straten. Men verwacht 40.000 bezoekers.’s Avonds gaan weer bij de Italiaan eten.

Zaterdag 30-8.

Veerboot Dunoon – Gourock.Via Largs, Irvine, Kilmarnock naar Dumfries. Bij Gretna Green verlaten we Schotland. Bij Carlisle draaien we richting Newcastle.We komen langs de Hadrian muur. Keizer Hadrianus laat in het jaar 122 deze muur bouwen welke bescherming moet bieden tegen de barbaren uit het noorden.   Tijd om hier lang bij stil te staan hebben we niet. We willen immers op tijd in Newcastle zijn.Veerboot Newcastle – IJmuiden, net op tijd. Nauwelijks 10min. nadat we de boot inrijden sluiten de luiken en begint de overtocht. We dachten dat de boot om 17:30u Engelse tijd zou vertrekken. Het bleek Nederlandse tijd te zijn!!!!!!Dus hebben we, onbewust, max. gebruikgemaakt van de tijd die we in Schotland konden doorbrengen.

Zondag 31-8.

Het is warm in Holland. Drukke autosnelwegen met massa’s snelheidsbeperkingen.Gedurende de 8 Schotse dagen hebben we slechts 3 borden gezien, max. 20, 30 en 40mijl/u. Het zijn er hier erg veel meer.Om 13.00u zijn we veilig en wel terug in Kessel. Met een kopje koffie bij “De Ruïne” sluiten we deze geweldige motorvakantie, voorlopig, af. Op mijn km-teller precies 2000km aan de andere kant van Het Kanaal. 

Jos Beeren

15 oktober 2008     

Kalender

Augustus 2018
Z M D W D V Z
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
za 25 aug @ 09:00 - 18:00 5de toerrit Piet Bouten
zo 09 sept @ 09:00 - 18:00 6de toerrit Leon Sturme

Copyright © 2017. All Rights Reserved.